مرحله دوم
تاريخ : برچسب:, | | نویسنده : عبدالنصیر همدرد

مرحله دوم: از سال 133 تا سال 287ه،  علل: 1. وجود امام صادق رض در این زمان؛ الف. با روش شاگردان زیاد و تشویق آنها به فراگیری و تحقیق در علوم، ب. امر به نویسندگی و کتابت: العلم بالکتابه، ج. توجه به علوم طبیعی و انسانی: مانند جابر بن حیان و علم شیمی،د. کتاب توحید مفضل و اشاره به علوم و شگفتی های طبیعت و خلقت.

2. خلفای عباسی و اهتمام به علوم اسلامی، کلامی و طبیعی و... . الف.هارون الرشید و حمله به روم و درخواست کتاب های اسلامی و فلسفی، ب. مامون عباسی و حمله به انکارا و درخواست کتاب های ترجمه نشده، ج. مامون امام رضا رض و رساله ذهبیه،

3. انقلاب در ترجمه: الف. تاسیس بیت الحکمه در این دوره بود.ب. در زمان هارون افراد فراوان به ترجمه آثار تمدن یونانی، رومی و هندی روی آوردند. ج. بوزید حنین بن اسحاق عبادی و فرزندش اسحاق بن حنین مترجم بودند از میسحیان نسطوره ای اهل حیره در جنوب بغداد بود و منتها را به عربی و سریانی ترجمه می کرد.د. وی 95 اثر جالینوس را به سریانی و 34 اثرش را به عربی ترجمه کرد (پویایی فرهنگ، ولایتی، ج1،ص 217).

4. انقلابی در تالیف کتاب، الف. افراد به صورت پراکنده به تألیف کتابهای پرداختند. ب. آغاز عصر تألیف با نام «ابو الحسن علی بن سهل ربّن طبری»، گره خورده است و کتاب«فردوس الحکمه» او شروع نوین در طب اسلامی می باشد(230،ه،ق).ر.ک به دوران تألیف و تصنیف کتب طبی در تمدن اسلام و ایران. محمود نجم ابادی.



ای محقیق شما که ازنیروخاصی برای ادامه دادن برهرمطلب دلخواه تان هستید.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







گالری تصاویر